19 Agustus 2009

SAMBUTAN ORANG-ORANG YANG MASUK SYURGA

Dalam Al-Qur'an diceritakan bagaimana sambutan orang-orang itu tatkala masuk syurga.
Dengan Nama Alloh Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Puji-pujian bagi Alloh, yang telah menepati janji-janji kepada kami. Memberikan kepada kami di bumi syurga ini menjadi tempat tinggal kami, dimana saja kami kehendaki.
Itulah sebaik-sebaiknya pahala bagi orang yang suka berbuat kebaikan.
Cerita Isteri di Syurga berkata kepada Suaminya : "Demi kebesaran Tuhan yang jiwaku di dalam tangan-Nya, tidak ada yang aku pandang yang paling gagah dan paling ganteng selain daripada Pribadi suamiku, dan yang aku cinta hanya suamiku".
Berkata Wahab Munabih, dari sabda Nabi s.a.w. bahwa Syurga itu bertingkat tujuh tingkat. Sesuai dengan nilai amal perbuatan manusia bagaimana Tuhan nyatakan di dalam Al-Qur'an sebagai berikut :

وَلِكُلٍّ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا

"Dan masing-masing orang memperoleh derajat-derajat (seimbang) dengan apa yang dikerjakannya." Q.S Al-An'am ayat 132.

Sudah barang tentu nilai amal anak adam, tidak sama dan tidak serupa. Berbeda-beda sebagaimana pangkat dan kedudukan manusia di dunia, adalah hasil dari amal perbuatan mereka. Pahala seorang Nabi, tidak sama dengan pahala seorang wali, pahala seorang wali kutub tidak akan sama pahalanya dengan wali biasa. Pahala seorang mukmin tidak sama pula dengan seorang mukmin lainnya. Itulah sebabnya akan dihisab lebih dahulu orang-orang yang mukmin sebelum di masukkan ke Syurga.
Nabi telah bersabda :

فِيهَا مَالَا عَيْنٌ رَأْتْ وَلَا أْذنٌ سَمِعَتْ وَلَاحَطَرَعَلَي قَلْبِ بَشَر

"Di dalam Syurga ada yang belum pernah di lihat mata, dan tidak pernah di dengar telinga dan tidak dapat dibayangkan di dalam hati manusia".

Pendeknya dari hal kenikmatan di Syurga, belum pernah dilihat dan didengar oleh manusia adanya kenikmatan seperti itu di dunia, adanya.
Adakah di dunia manusia hidup menjadi muda selamanya?
Apakah orang di dunia tidak merasai sakit dan susah?
Apakah penduduk dunia rata umurnya?
Apakah manusia di dunia tidak merasai mati?
Apakah di dunia ada sungai madu? atau...sungai susu?
Jawabnya : Semua ini tidak ada di dunia, dan sekalian yang tersebut itu, kita belum pernah dengar dan pernah lihat ada di dunia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar